Συνθήκες αποκλεισμού στην εκπαίδευση των προσφυγόπουλων

Συνθήκες αποκλεισμού στην εκπαίδευση των προσφυγόπουλων

Αναφορά Συντονιστών Εκπαίδευσης Προσφύγων από πέντε δομές της ενδοχώρας στη Συνήγορο του Παιδιού για καθυστερήσεις, σοβαρές δυσχέρειες και ελλείψεις στον δρόμο των ξεριζωμένων παιδιών προς το σχολείο.
Σοβαρές καθυστερήσεις, δυσχέρειες και ελλείψεις παρουσιάζει η εκπαίδευση των προσφυγόπουλων σε τουλάχιστον πέντε προσφυγικές δομές της ενδοχώρας, σύμφωνα με αναφορά που έχουν καταθέσει στη βοηθό Συνήγορο του Πολίτη με αρμοδιότητα τα δικαιώματα του παιδιού οι Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων από τις δομές αυτές. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», η βοηθός Συνήγορος του Παιδιού, Θεώνη Κουφονικολάκου, με επιστολή της στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου χαρακτηρίζει τα ζητήματα «σοβαρά» και ζητά συνάντηση μέσα στον Μάρτιο προκειμένου να υπάρξει συνολική εικόνα της κατάστασης και αναζήτηση λύσεων.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, την αναφορά προς τη Συνήγορο υπογράφουν Συντονιστές Εκπαίδευσης από τις δομές Διαβατών, Δράμας, Ριτσώνας, Σχιστού και Φιλιππιάδας, οι οποίοι επισημαίνουν τόσο προβλήματα που σχετίζονται με την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και με τις συνθήκες διαβίωσης και αποκλεισμού που παρατηρούνται στις δομές.

Ως προς την εκπαιδευτική διαδικασία, οι Συντονιστές καταγράφουν υποστελέχωση ή καθυστερημένη στελέχωση και καθυστερήσεις στην έναρξη λειτουργίας των Δομών Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ), των ειδικών τάξεων προετοιμασίας προσφυγόπουλων που λειτουργούν στα σχολεία προκειμένου να είναι σε θέση τα προσφυγόπουλα να ενταχθούν στις μεικτές σχολικές τάξεις. Οπως αναφέρουν οι Συντονιστές, οι ΔΥΕΠ άρχισαν να λειτουργούν φέτος από τον Δεκέμβριο, στα μισά δηλαδή της σχολικής χρονιάς, με αποτέλεσμα να παραμένουν εκτός εκπαίδευσης τα προσφυγόπουλα που έχουν γραφτεί στο σχολείο ή να διακόπτουν τη φοίτηση λόγω αδυναμίας παρακολούθησης.

Ως προς τα προσφυγόπουλα που έχουν γραφτεί στις μεικτές τάξεις πλήρους εκπαίδευσης, οι Συντονιστές καταγράφουν καθυστερήσεις στην έναρξη των προγραμμάτων μεταφοράς από τη δομή στο σχολείο και αντιστρόφως, ελλείψεις δημόσιων μέσων μεταφοράς και διακοπή της χρηματοδότησης δρομολογίων από τα κονδύλια που διαχειρίζεται το υπουργείο Μετανάστευσης, ενώ δεν προβλέπονται συνοδοί για τα προσφυγόπουλα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σε συνδυασμό με τη μεγάλη απόσταση των προσφυγικών δομών από τον αστικό ιστό, που μπορεί να ξεπερνά τα 20 χιλιόμετρα, οι ελλείψεις μέσων μεταφοράς είναι απαγορευτικές για τη φοίτηση, περιορίζουν σημαντικά τα σχολεία στα οποία μπορούν να φοιτήσουν τα παιδιά λόγω απόστασης και διαθέσιμων θέσεων, αλλά και αποκλείουν τη δυνατότητα εξόδου των μαθητών για ψυχαγωγία και κοινωνικοποίηση, συντελώντας στη δημιουργία αισθήματος ασφυκτικής απομόνωσης και εγκλωβισμού.

Μάλιστα, σε ορισμένες δομές, όπως σημειώνεται στην αναφορά, οι μαθητές πρόσφυγες υποβάλλονται καθημερινά σε αυστηρό έλεγχο εισόδου και εξόδου μέσα από τουρνικέ ή υποχρεώνονται να ανοίγουν τις τσάντες τους και να δείχνουν τις τσέπες τους για έλεγχο και υποβάλλονται σε ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου με ντρόουν και κάμερες παρακολούθησης, με αποτέλεσμα να εντείνεται η αίσθηση εγκλωβισμού και κοινωνικού αποκλεισμού.

Επιπλέον, τα προβλήματα πρόσβασης των προσφύγων σε μονάδες υγείας έχουν αποτέλεσμα να μην μπορούν να βγάλουν έγκαιρα το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή ή να μην μπορούν να ακολουθήσουν έγκαιρα το αναγκαίο εμβολιαστικό πρόγραμμα.

Τέλος, ως προς την εκπαιδευτική διαδικασία, οι Συντονιστές αναφέρουν ζητήματα υποστελέχωσης στα νηπιαγωγεία που λειτουργούν μέσα στις δομές, αποκλεισμό των Συντονιστών από τις συναντήσεις σχετικά με την καλύτερη λειτουργία της δομής και με εκπαιδευτικά ζητήματα προγραμμάτων, ελλιπή ενημέρωση όπως και επιφόρτιση των Συντονιστών με τη διαχείριση των γραφειοκρατικών και άλλων ζητημάτων που έχουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές και άλλες ανάγκες.

Σε άθλια κοντέινερ

Ως προς τις συνθήκες διαβίωσης, οι Συντονιστές καταγράφουν συνθήκες απαγορευτικές για την ξεκούραση και την αναγκαία ηρεμία των μαθητών, καθώς πολλά κοντέινερ βρίσκονται σε κακή κατάσταση, με στέγες που στάζουν, με ρωγμές στους τοίχους, με κατεστραμμένα πατώματα και οικιακές συσκευές που δεν λειτουργούν, με έλλειψη ζεστού νερού και με στρώματα τελείως ακατάλληλα.

Σημειώνουν επίσης ότι δεν προβλέπεται κατάλληλη τροφή για τα παιδιά ηλικίας 6 μηνών έως 2 ετών, περίοδο κατά την οποία γίνεται η μετάβαση από την υγρή τροφή στη στερεά, με αποτέλεσμα τον υποσιτισμό των παιδιών. Αλλά και σε οικογένειες με μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, παρατηρείται ζήτημα υποσιτισμού των παιδιών, σε περιπτώσεις που διακόπτεται το οικονομικό βοήθημα για τις οικογένειες, με αποτέλεσμα να μοιράζεται ολόκληρη η οικογένεια τις μερίδες συσσιτίου που δίνονται μόνο στα παιδιά.

Οι Συντονιστές αναφέρονται επίσης στις σοβαρές επιπτώσεις από τις ελλείψεις παιδιάτρου, οδοντιάτρου, ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού και νομικής βοήθειας, όπως και στις ελλείψεις πρόνοιας για παιδιά με αναπηρία, ή στη διακοπή του προγράμματος διερμηνείας, αναγκαία για τη σωστή υποστήριξη ευάλωτων πληθυσμών που δεν μιλούν τη γλώσσα.
Πηγή: efsyn.gr

20

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Γράψτε μια απάντηση